Waarom schrijfdocent en schrijven?
Waarom schrijf ik en geef ik les in schrijven? Schrijven zit in mijn DNA; het is mijn passie om met taal te spelen en prachtige teksten te creëren. Ik deel graag mijn enthousiasme met anderen en combineer dit met mijn gedrevenheid voor organiseren, inspireren en samen plezier beleven tijdens de workshops en cursussen die ik ontwikkel en geef. Humor is voor mij daarbij een essentieel element!
De vonk die oversloeg
Op jonge leeftijd ontdekte ik al dat ik schrijven erg leuk vond. Van dictees tot verhalen en opstellen, schrijven was altijd aanwezig in mijn leven. De vonk sprong over tijdens de eerste les in creatief schrijven die ik zelf volgde in 2008, toen één gedachte hard binnenkwam: "Dit wil ík doen! Samen met anderen creatief schrijven, maar dan als 'juf'!" Gelukkig kon ik meteen instromen en de opleiding tot docent creatief schrijven volgen bij het Huis voor de Kunsten in Roermond.
Hoe - oplossingen voor cursisten
Vanaf januari 2009 mocht ik al heel wat mensen inspireren om schrijftechnieken te leren kennen en toe te passen. Ze schreven aan de hand van opdrachten hun levensverhalen, leerden creatief dagboek-schrijven, en gedichten schrijven. Kortom: creatief én zakelijk schrijven.
Wat ik deed
Bij het ontdekken van het landschap van creatief
schrijven mocht ik velen helpen.... Zo hielp ik één deelneemster met het duidelijk krijgen van de
wens om zelf docent creatief schrijven te worden en wees haar de weg
richting opleiding. Ze is nu een collega!
Ook schreven meerdere
cursisten één of meer verhalen en boeken, na het volgen van een cursus
bij mij. Een groep sprekers bij uitvaarten mocht ik inspireren met een
workshop over het schrijven van een speech. Want hoe kom je steeds aan
nieuwe inspiratie daarvoor?
Op een basisschool en bij een buitenschoolse
opvang leerde ik kinderen in een workshop beeld en tekst te combineren.
Voor een welzijnsstichting verzorgde ik een cursus zakelijk schrijven.
Zowel online als i
n de bibliotheek Venlo verzorgde
een cursus
Creatief Schrijven in de klas voor 33 leerkrachten basisschool,
lees-mediaconsulenten en leescoördinatoren uit verschillende scholen.
Dat deed ik samen met een schoolschrijver en op verzoek van de
schrijfster Mariet Lems, die de methodiek en het boek Weten Waar De
Woorden Zijn ontwikkelde en schreef.
Tekstschrijver 'voor de zaak'
Voor de verschillende werkgevers
waar ik in loondienst was, schreef ik folders, brochures, webteksten,
nieuwsrubrieken, (digitale) nieuwsbrieven en meer. Ik interviewde,
organiseerde evenementen, workshops en stond op beurzen. Meer daarover
vind je hier.
En verder