Vandaag is het ‘Ruim je bureau op’-dag

Hoe opgeruimd is jouw bureau? Hoe 'netjes' werk jij en wat doet dat met je creativiteit? Ik kan die vragen alleen maar beantwoorden met: ja, het is opgeruimd (soms tot vaak) en ik word daar niet heel creatief van. Ik weet van mezelf dat ik overzicht nodig heb en een bepaalde ruimtelijke rust om me heen. Opruimen gebeurt dus vooral als ik dat overzicht wil creëren. Gelukkig geef ik mezelf ook geregeld de toestemming om er een zooitje van te maken. Om te knoeien, óók met schrijven.

Picture this: stapels boeken, proppen papier, een lege mok, een etui waar gekleurde pennen in zaten. Die liggen her en der verspreid. Denk daarbij post-its, mijn agenda, mijn mobiel en meer. Dan vraag ik mezelf wel eens af of dat nou echt nodig is. Zeker als het vandaag ‘Ruim je bureau op’-dag is. Ik hoor het mijn moeder nog zeggen: als je kamer niet opgeruimd is, kun je ook niet studeren. Maar had ze wel gelijk?

Journalist Ernst-Jan Pfauth, schrijver van een artikel van de Correspondent stelt: We zijn tegenwoordig zo gericht op netheid en focus, dat we niet meer zien dat een beetje rommel en chaos de basis voor creativiteit vormen. (Je kunt het artikel hier lezen). Hij raadt aan te stoppen met opruimen en plannen. Want creativiteit komt voort uit rommel en chaos.

Maar als je nou efficiënt en doelgericht wil werken, bijvoorbeeld bij het schrijven van een blogpost , een boek of een verhaal...hoe pak jij dat dan aan? Wat werkt voor jou het beste? Handig om dat te weten! Want dan weet je ook of je je vandaag wel geroepen voelt om je bureau op te ruimen. En met welke frequentie je dat dit jaar wil herhalen of zelfs inplannen. Of misschien wil je zelfs je hele bureau opruimen en de deur uit doen :-)

Wellicht begint effectiviteit dus daarbij: zelfreflectie en weten wat wel en niet werkt voor jou, wat voor een dag het ook is...

Veel plezier!