Tip 2 van 10: Je doel(groep) en medium

Je wil met je tekst mensen bereiken en impact hebben. Daarom drie vragen om jezelf vooraf te stellen:

➪ Voor wie schrijf ik deze tekst, welke doelgroep?
➪ Wat is het doel van mijn tekst?
➪ Met welk medium bereik ik dat doel het beste?

■ Om met het laatste te beginnen; medium:
Kies bewust via welk middel je je bericht overbrengt: e-mail, persoonlijk gesprek, brief, telefoon of social medium. Die laatste optie biedt een scala aan mogelijkheden. En vraagt méér of juist minder tekst en/of bewust gekozen afbeelding. Maar voor nu richten we ons op het schrijven van je berichttekst.

■ Voor wie
Houd bij de keuze van je medium ook rekening met het kennisniveau, opleidingsniveau én interesseniveau van je doelgroep. Vraag je af of deze uit één persoon of meerdere personen bestaat? Hoe specifieker je doelgroep, hoe specifieker de inhoud van je tekst zal zijn. Is de doelgroep algemener, houd de informatie dat zo simpel mogelijk.

■ Doel van je tekst
Wat wil je dat de lezer met jouw informatie gaat doen? Meerdere dingen? Maak er een lijstje van en stel de prioriteit vast. Kies met welk(e) onderwerpen je begint

✓Belangrijk:
Het doel van je tekst moet zo snel mogelijk duidelijk zijn! Realiseer je ook dat het niveau van de lezer anders kan zijn dan het jouwe. Wil je vooral informatie overdragen? Of schrijf je een creatieve tekst? In dat laatste geval zal de lezer het waarderen als deze zich kan inleven. Hoe je dat doet...leer ik je graag in een workshop of cursus bij schrijfjestuk.nl